CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

17 June 2011

Saya Gembira Tapi Pada Masa Yang Sama Saya Risau.

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum wbt..


Hari ini 17 Jun 2011 bersamaan 15 Rejab 1432 Hijrah. Dan hari ini ialah hari Jumaat.

Mungkin disebabkan berkat hari Jumaat, hari ini saya menerima satu berita yang amat menggembirakan. Yang sangat melegakan hati. Walaupun pada mulanya ada sedikit dugaan kecil melanda, akhirnya dapat juga saya tempuhi walaupun pada mulanya ada sedikit rasa gelabah dan geram bersarang dalam hati.



Hari ini keputusan peperiksaan semester akhir saya keluar. Alhamdulillah, saya lulus untuk semua subjek. Dan Allah mempermudahkan urusan saya untuk menamatkan pengajian saya selama empat tahun dalam Ijazah Sarjana Muda Farmasi tanpa sebarang halangan. Tanpa perlu repeat, tanpa perlu intersesi. Dan Alhamdulillah, sebenarnya Allah telahpun mempermudahkan urusan pengajian saya pada tiap2 semester. Tak pernah sekalipun saya merasa merepeat paper atau menghadiri kelas intersesi sepanjang 8 semester. Walaupun saya gagal untuk grad dengan kelas pertama, grad dengan kelas kedua atas sudah cukup bermakna buat saya. Syukur padaMu Ya Allah, Kau telah mengurniakan sebaik2 pemberian kepadaku. Kini saya mengerti apa hikmah yang telah saya peroleh setelah saya membuat keputusan untuk meninggalkan cita2 pertama saya, iaitu doktor dan beralih kepada bidang farmasi. Mungkin jika saya ditakdirkan mengambil jurusan perubatan dulu, saya tidak mampu untuk mencapai keputusan seperti ini. Hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui. Allah tahu apa sebenarnya yang terbaik untuk diri saya dan masa depan saya.


Namun, disebalik kegembiraan itu terselit jua kerisauan di hati.


Ibu saya.


Baru2 ini, apabila ibu menggoreng sesuatu di dapur, ibu terlupa seketika aktiviti tersebut lalu membuat kerja lain seperti menjawab telefon atau berbual dengan jiran. Saya yang mengemas di bahagian hadapan rumah tidak menyedari bahawa ibu sedang memasak. Sudah tiga kali ibu terlupa. Dalam kejadian pertama dan kedua, masakan ibu gagal diselamatkan. Hangus. Dalam kejadian ketiga, mujur saya ke dapur untuk minum, lalu saya sedar ada ayam di dalam kuali. Separa hangus tapi masih sempat diselamatkan.


Pernah juga kadang2 apabila tiba masanya kami bersama2 menonton rancangan kegemaran kami di televisyen, ibu terlupa lagi. Awal2 saya tercongok di hadapan tv menanti drama untuk bermula, tapi kelibat ibu tidak kelihatan. Saya ingatkan ibu ada membuat kerja di belakang rumah, rupa2nya ibu berehat di dalam bilik. Setelah berlalu 20 minit, baru ibu muncul. Kemudian ibu menepuk dahi sebab terlupa menonton drama kegemarannya. Lalu saya menjadi storyteller menceritakan kembali adegan drama tersebut kepada ibu.


Dan pernah juga apabila pulang dari kerja, saya perasan adik bongsu saya, Redha, tiada di rumah. Pada waktu begini sepatutnya dia sudah pulang. Lalu saya bertanyakan kepada ibu. Rupa2nya ibu terlupa lagi untuk mengambil Redha. Sudah 15 minit ibu terlewat. Dengan terkocoh2 ibu mengambil kunci kereta lalu keluar mengambil adik saya di sekolah.


Saya cuma berharap Allah memberikan kesihatan yg baik kepada ibu saya dan sentiasa melindunginya. Itu sahaja. Dan saya akan terus berdoa demi memastikan permintaan ini dikabulkan Allah. InsyaAllah.



Sekian, terima kasih kerana sudi membaca. Semoga kita bertemu lagi. Assalamualaikum wbt.


p/s : Menukar kata ganti nama diri untuk post ini. Saja untuk menampilkan kelainan :) Esok InsyaAllah post tentang ayah saya. Sempena Hari Bapa :)


7 comments:

NasZ said...

salam kenal..jemput join segmen pantun simple saya..

SEGMEN SIMPLE : PANTUN PUJI DIRI SENDIRI ...

NasZ said...

segmen ni saya buat suka2 je. pada masa, geng2 yang join bleh saling terjah menerjah dan komen mengomen..takde hadiah pun tapi dapat kawan2 baru je la.huhu..

tajul said...

tahniah sb da grad.smoga cpt dpt keje.^_^

nadzwareina said...

tajul : aku mmg dh dapat keje. tggu posting kat hospital pas raya ni hehe

tajul said...

oh,ye ke.thniah2.nmpknya,da tkr status la ko dr remaja ke wanita bekerjayanpas raya ne.hehe...=P

nadzwareina said...

thanx tajul. tapi blum bersedia lagi la nk kerja huhu. xpe2 akan cuba :)

tajul said...

haha..awl2 je 2.nati lme2,cnfrm da besa n rse snok nati aslkn keje 2 kna ngn minat.^_^.gudluck then.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...