CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

23 July 2011

Alhamdulillah.. Seorang Sahabatku Telah Berhijrah.. :)

Bismilahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt..



Org dah bercuti seminggu dari berblogging sebab org pergi bercuti dengan kawan2 kat langkawi & perlis. Tapi entry kali ni org bukan nak cerita pasal vacation tu. Kali ni org nak cerita pasal salah seorang member baik org merangkap ex-roomate, ex-housemate, dan ex-classmate yang bernama Shahnaz.

Org pernah buat entry pasal Shahnaz kat sini dan sini.

Dan bila pertama kali jumpa Shahnaz setelah sekian lama pada hari isnin lepas sebab kitorg menaiki bas bersama2 ke perlis, org terkejut besar. Masa tu mata memang tak lepas dari asyik pandang wajah Shahnaz, sampai dia malu dan pegang pipi sambil tersipu2. Shahnaz bagitau yg
org member 1st yg tau tentang perubahan imej dia. Org pulak laju je message Ayu, member kitorg kat perlis dan beritahu tentang perubahan Shahnaz ni, sebab masa tu rasa excited sangat.

*Macam nilah reaksi Shahnaz setiap kali kitorg nak ambik gambar dia*

Shahnaz yang dulunya tak bertudung, dengan rambut pendeknya yang macam2 style, kadang2 fesyen boyish cut, kadang2 fesyen bulat macam cendawan (jangan marah Shahnaz ni org lain yang cakap :p) kini dah bertudung litup. Serius nampak comel sangat. Tak tipu.

Dalam hati Allah je tau betapa happynya org rasa lepas melihat perubahan Shahnaz. Sebab dalam geng kitorg seramai 12 org tu, Shahnaz sorg je yang tak bertudung. Kadang2 sampai kitorg pun terlupa lalu asyik bersembang pasal topik tudung dan menutup aurat yang mungkin kadangkala ada membuat Shahnaz terasa. Serius kitorg terlupa. Sorry ye Shahnaz kalau ada masanya kitorg pernah terlepas cakap ke, kitorg betul2 tak sengaja time tu.

Tapi walaupun Shahnaz yang dulunya tak bertudung, Shahnaz tak pernah pakai pakaian yang seksi dan menjolok mata. Kalau keluar rumah, Shahnaz tak pernah pakai baju berlengan pendek. Blaus & skirt apatah lagi, memang bukan taste Shahnaz. Shahnaz lebih selesa dengan imej yang ringkas, berbaju T dan berseluar jeans.

Shahnaz pernah share dengan org dulu, bila tiba masanya, dia akan terus bertudung tanpa bukak2 lagi. Dia takmau jadi macam sesetengah org yang kejap bertudung, kejap bukak. Shahnaz berpendapat perbuatan tu macam mempermainkan tuntutan agama. Dan alhamdulillah, lepas bertudung, memang Shahnaz mengotakan kata2nya dulu. Hampir seminggu di langkawi & perlis, tak pernah sekalipun Shahnaz keluar tanpa memakai tudungnya.

*Gambar candid Shahnaz di tepi pantai. Credit to Ayu*

Dulu org memang dah jangka yang Shahnaz memang akan bertudung. Kalau bukan waktu kerja, mungkin selepas dia kahwin. Sebab ibu dan kakak Shahnaz bertudung. Tapi org tak jangka secepat ni. Benarlah Allah itu berhak memberi hidayah kepada sesiapa yang dikehendakiNya.

Bila kadang2 org terbaca tentang seksaan Allah diakhirat kelak kepada wanita2 yang mempamerkan rambutnya lepada umum, dimana rambut mereka dibakar hingga ke kulit kepala sehingga menggelegak otak mereka, terus terang org katakan kadang2 fikiran org teringat kat Shahnaz. Tipu kalau sebagai seorang sahabat baik, dalam 5 tahun org mengenali Shahnaz tak pernah sekalipun org berdoa semoga Shahnaz terbuka hati untuk bertudung. Sebab tu org happy sangat lepas melihat perubahan Shahnaz sekarang. Seolah2 melihat sendiri satu doa yang pernah diungkapkan sekian lama dulu telah dikabulkan Allah, Alhamdulillah.. :)

Shahnaz yang memang sedia comel, terus bertambah kecomelannya selepas bertudung. Bentuk muka Shahnaz yang bujur memang sesuai & nampak cantik dengan tudung yang dipakainya. Nampak ayu dan hilang terus imej tomboynya dulu. Seronok bila kat pasar malam kat langkawi kitorg berpeluang shopping tudung dan memilih tudung bersama2, dimana peluang ni kitorg tak dapat semasa di Puncak Alam dulu :)

*Gambar feveret org. Comey kan? Comey kan? :D*

Kepada Shahnaz, tahniah sebab menjadi insan yang dipilih oleh Allah untuk berhijrah kepada yang lebih baik. Tak semua org diberi peluang macam tu, hanya insan2 bertuah sahaja. Semoga keikhlasan hati Shahnaz berubah demi mendapatkan keredhaan Allah akan dibalas dengan limpahan rahmat dan rezeki yang tak terhingga daripada Allah, InsyaAllah :)

Sekian untuk kali ini. Terima kasih sebab sudi baca. Assalamualaikum wbt :)


p/s : Shahnaz baru je kehilangan atuknya akibat heart attack pada hari khamis lepas. Mari kita sama2 sedekahkan Alfatihah buat arwah atuk Shahnaz ye.


5 comments:

Unknown said...

alhamdulillah.. :-)

= d = said...

alhamdulillah..
kita as fren mesti happy pasal kwn kita buat perkara baik..
:)

Mardhiyah said...

alhamdulillah.. congratz shanaz!! v. proud of u.. inspirasi pade kte jugak :'-)

Cik Puan said...

alhamdulillah....aku pun baru pkai tdung gak =)

silverlocket said...

Comel Shahnaz bertudung :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...