CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

12 July 2011

Alkisah Home Alone T__T

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum wbt..


Sebenarnya cerita sadis ni dah berlaku beberapa minggu yang lepas. Tapi disebabkan ketandusan idea untuk menaip post baru, org share jela cite ni.. takpe eh?

Nak dijadikan cerita, beberapa minggu lepas, pada hari Sabtu, parents org pulang ke kampung untuk menghadiri kenduri. Maka tinggallah org berdua dengan seorang adik lelaki bernama Syahmi di rumah.

*Ini Syahmi. Dia memang suka pose sengal*

Syahmi tak dapat ikut pulang ke kampung disebabkan dia ada kelas tambahan di sekolahnya pada pagi Sabtu itu. Pagi2 Sabtu tu Syahmi pun pergi ke sekolahnya dengan menaiki basikal. Org yang tinggal berseorangan di rumah mengabiskan masa membuat kerja2 rumah sepeti menyapu, basuh baju, basuh pinggan, etc (macam banyak je keje nak etc bagai haha)

Bila menjelang waktu tengahari, perut pun mula terasa lapar. Lalu org pun buka peti ais untuk melihat apa benda yang ada yang untuk dimasak. Bila bukak ice box je, ternampak dua ekor ikan cencaru. Dalam kepala dah terfikir ‘Em masak ikan cencaru masak kicap pun sodap nih

*Gambaran ikan masak kicap di fikiran. Kredit kepada tuan empunya gambar*

Dengan gambaran ikan masak kicap terbayang di kepala, sambil bernyanyi riang (ahaha okey yang ni tipu) org pun membuat persediaan untuk memasak. Segala bawang yang diperlukan org kopek dan hiris, sayur2 seperti lobak merah dan cili org bersihkan dan potong, ikan tu org siang dan cuci, macam2 lagi la. Nasi pun org dah masak siap2. Lalu segala bahan2 untuk dimasak tu pun org bawa ke dapur yang terletak di belakang rumah.

Org amik kuali dan letak minyak secukupnya untuk goreng dulu ikan cencaru tu. Bila nak pasang api, org pun putar la tombol kat dapur gas tu. ‘Tappp !!

Malangnya tak ada api keluar. Org cuba lagi ‘Tappp !! Tapp!!’ still tak ada api keluar. Alamak, gas habis ke? Time ni la kan gas ko nak habis. Sampainya hati ko.. isk3.

*Gas gas. Time ni la ko takde*

Org pun pergila ke meja telefon di rumah untuk mencari nombor telefon kedai runcit berhampiran. Ha, jumpa, ada dalam buku telefon. Eh kejap2. Nak tukar tong gas baru haritu ibu cakap kena bayar RM27. Org pun pergila ambik purse dan check duit kat dalam tu ada berapa..

Alamakkk! Ada RM20 je. Mana cukup nak tukar tong gas baru. Huhuhu. Lama sangat dah duk rumah ni tak pakai duit sendiri, asyik parents support je sampai lupa duit dalam purse ada berapa. Lama dah tak cucuk duit huhu. Nampak gaya macam kena kensel je masak ni. Duit nak tukar tong gas tak ada la pulak.

*Bukan tak ada tapi tak cukup huhu*

Dengan sedihnya org menyimpan kembali ikan dan bahan2 masakan ke dalam peti ais. Lalu org pun buat keputusan nak bersiap2 untuk membeli je lauk kat kedai. RM20 tu cukupla kut untuk buat belanja beli lauk untuk 2 org makan. Nasib baik nasi dah masak. Bila dah siap, org pun carila kunci kereta kat tempat gantung kunci. Cari2 tak jumpa. Cari seisi rumah pun tak jumpa. Alamak mana kunci kereta ni hilang pulak ??

Org terus buat keputusan nak call handphone ba. Org call ba tanya kunci kereta kat rumah ni mana. Rupa2nya ba cakap beliau terbawak kunci kereta tu sekali on the way nak balik kampung. Ba nak amik kunci kereta lain, tapi ba grab je segugus kunci kat situ. So kereta kat rumah ni tak ada kunci la. Huaaaaa (jerit dalam hati)

*Kunci kereta pun takde jugak huhu*

Org pun jeling kat tempat kunci tu. Nampak pulak kunci skuter (actually basikal elektrik tapi org panggil skuter) Lalu keputusan akhir pun dicapai, kunci skuter diambik lalu org pun menuju ke kedai makan berhampiran untuk membeli lauk. Maka pada waktu tengahari yang panas terik itu terkedek2lah skuter org bergerak membelah jalan menuju ke kedai makan...

*Lebih kurang macam ni la rupe skuter org tu, cuma dia kaler putih*

Dan petang tu Syahmi pun balik dari sekolah. Dia masuk ke dapur lalu bukak tudung saji.

Alonggg. Ko kata nak masak. Ni macam lauk beli je ni??' laung Syahmi dari dapur.

Makan je la Syahmi. Ko ingat senang ke nak dapatkan lauk tu ? Penat along bersusah payah harini tau, huhuhu’ kata Alongnya dengan nada sedih.


Sekian sahaja cerita sadis pada hari itu. Moral of the story : Kalau nak duduk sorg kat rumah make sure duit cukup, kunci kereta ada. Kalau emergency ke, senang.

Terima kasih sebab sudi baca. Assalamualaikum wbt.


1 comments:

tajul said...

haha..ley bwt movie ne.=P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...