CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

16 July 2009

Novel & Cinta...

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt..
,
Pada hari ini, org brjaya mghabiskan 2 novel drpd 6 bijik novel yg org borong di shah alam sabtu lepas. Tajuknya? 'Di Bawah Naungan Cinta' oleh Ibnu Hazm El Andalusy, dan satu lagi bertajuk 'Dalam Mihrab Cinta' oleh Habiburrahman El Shirazy. Em.. kenapa novel yg berkisar tentang cinta? hahaha... xdela, sbnrnya kalo beli novel benda 1st yg org tengok dulu ialah sape penulisnya. Tu yg penting, then baru tengok tajuk. Memandangkan kedua2 novel ni mndapat review yang sangat baik drpd pnulis2 novel yg lain, so org pun tertarik nak beli novel ni. Lagipun, asyik2 layan novel melayu dgn english... apa salahnya kalo kita mghayati karya penulis dari Timur Tengah & Indonesia pulak kan?

Kesimpulannya, org setuju dgn review penulis2 yg lain tadi. Gaya bahasa novel2 ni sangat indah, isi dia pulak menyentuh jiwa, menusuk kalbu dan mesti menarik hati sape2 yang baca. Ayat dia simple je, tapi mesej yang nk disampaikan sangat jelas dan kena tepat pada siapa2 yang berkenaan. Org rasa bertuah sgt sebab diberi peluang utk menghayati tulisan dan isi novel2 ni.. So, org skong 100% sape2 nak beli novel2 yg org sebut ni... (org suggest pada insan2 yg suka menghayati tulisan dan isi yg ingin disampaikan oleh penulis... kpada sape2 yg kurang menghayati novel maybe akan rasa novel2 ni membosankan)

Kat sini org nk share sumting yg org dpt dari novel 'Di Bawah Naungan Cinta' yg org sebut tadi:

Tanda-tanda Orang Jatuh Cinta :

1) Mata - Matanya bergerak seiring gerak org yg dicintai. Pandangannya mengarah pada apa yg dipandang oleh si tercinta. Pandangan matanya mengikut gerak mata si tercinta.

2) Percakapan - Selalu melayani percakapan org yg dicintai. Ia nyaris tidak pernah mahu melayani pembicaraan orang lain selain yg tercinta. Ia benarkan apa yg dikatakan oleh si tercinta, meski yang dikatakan mustahil dan bohong belaka. Ia dengarkan apa yg dikatakan oleh si tercinta dengan saksama.

3) Gerak tubuh - Segera bergegas menuju ke tempat org yg dicintai. Di sana ia duduk berdekatan dgn si tercinta. Ia hindari segala perbuatan dan percakapan yg menjauhkan dgn si tercinta. Kakinya enggan melangkah ketika tiba saat2 perpisahan.

4) Perbuatan - Melakukan pekerjaan yg tidak pernah & tidak boleh dilakukan sebelumnya. Bakhil menjadi dermawan, pendiam menjadi banyak bicara, penakut menjadi pemberani luar biasa. Cinta mengubah org yg malas berhias menjadi pesolek di depan cermin, si soleh lagi sopan menjadi genit.

5) Sentiasa ingin mendengar nama org yg dicintai. Senang membicarakan tentang si tercinta. Tiada kebosanan utk selalu brjumpa dan berkata-kata dengan si tercinta.

6) Suka bersendirian, dan merasakan dengan bersendirian ia bebas berkelana, bergerak dan berjalan ke mana suka. Fikirannya melayang, dipenuhi bayang2 si tercinta. Juga begitu kerap mengalirkan air mata apabila mendengar perkara buruk menimpa si tercinta.

7) Lahirnya kepedulian terhadap org yg dicintai. Sering memberi perhatian yg lebih terhadap segala kejadian yg menimpa si tercinta. Ia cari khabar dan berita tentangnya.

Bahasa dia indah kan? org tiru ayat2 dari novel ni je... Jadi, ada sape2 yg terasa lepas baca? Kalo ada, sah jatuh cinta la tu, hahaha. Tapi org rasa penulis tertinggal satu tanda lagi. Meh org tambah:

8) Sewaktu membaca perkara2 di atas, di kepalanya terbayang seseorang yang sejak awal lagi sudah berada di fikirannya.. (haha anda kantoi di situ)

oklah, pnjg btul post kali ni. mentang2 xupdate semalam. ok, takat sini dulu. Jumpa lagi nanti.
Assalamualaikum... :-)

7 comments:

sye =) said...

wawa sudah jatuh cinta =D

nadzwareina said...

hahaha,tuduhan melulu ni, xbaik..
ish, sape insan kat atas ni? musykil2...

Anonymous said...

sangat menarik...
thx awa ;)

~BeInIsNeIn~ said...

yay~!! saye x terasa... maka sye x bercinta lagi la kn? tp ayat sye pn power2 jugak ape~ [ wekkk.... perasan~! ]<--- ayat penuh konflik dan tanda tanya....

xde ke tanda tanye? ni nk letak banyak2 ye... ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
ha... nk lagi? tambah lagi sket...??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????


dah2... bazir ink taip banyak2... :P

ayu baik said...

wawa...jgn trase ekk ngn pengakuan org kt atas 2.. ahhahaha..:p
~housematemu ini baik lg baguz..:p~

nadzwareina said...

amir:
time kasih~ rajin2 la visit n komen lg.. =)

affan:
bnyknye tanda soal.. 6 baris tu, hehehe..
tp xdeny, ayt2 affan mmg power pun..=p

ayu:
apakah??? terasa??

ayu baik said...

wawa wt x paham..sekeh kang..kan da ckp lam bilik td..ahahah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...