CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

19 May 2011

Usah mengeluh.. Belajarlah Bersyukur :)


Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum wbt...


Ati seorang gadis biasa, dilahirkan dalam sebuah keluarga yang sederhana. Wajahnya juga biasa2, tidak terlalu cantik dan tidaklah pula terlalu hodoh. Tubuh Ati rendah dan gempal. Di universiti, Ati tergolong dalam golongan pelajar sederhana pandai. Ati tidak pernah mendapat Anugerah Dekan, dan Ati tidak pernah gagal dalam apa2 mata pelajaran yang diambilnya. Ati juga tidak pernah mendapat perhatian mana2 jejaka di kampusnya, Namun begitu, Ati seorang yang mudah mesra dan mempunyai ramai kawan.


Pada suatu hari, Ati terserempak dengan seorang gadis kolejnya yang wajahnya cantik, badannya tinggi dan langsing, kulitnya putih gebu dan menjadi perhatian mana2 lelaki yang bertembung dengannya.

Ati tak berkelip melihat gadis itu. Dalam hatinya terbit rasa cemburu.

***

Ati pergi ke fakulti untuk melihat keputusan ujiannya. Biasa2 sahaja. Atas sikit daripada cukup2 makan. Kemudian Ati terdengar ada diantara kawan2nya yang bersorak gembira. Apabila ditanya kawan Ati itu mendapat keputusan tertinggi dalam ujian tersebut. Sedangkan Ati tahu dirinya study lebih gigih daripada kawannya itu.

Ati cemburu lagi.

***

Pergi ke shopping mall, Ati melihat sepasang kasut yang sangat cantik. Ati melihat wang di dalam dompetnya. Hanya cukup2 untuk belanja makannya selama sebulan. Ati menyimpan kembali dompetnya. Kali ini rakan Ati yang lain yang agak berada terus membeli kasut tersebut. Ati hanya mampu mengetap bibir melihat kasut idamannya dibeli rakan baiknya sendiri. Ati sakit hati.

***

Pulang ke rumah, Ati duduk lalu mengeluh. Dalam hatinya terus berbisik.


Kenapa aku tak slim dan cantik macam perempuan tadi tu? Aku pun teringin nak pakai pakaian yang cantik2. Ni terpaksa pakai pakaian longgar nak tutup badan aku yang gempal ni,’

’Kenapa member aku result lagi tinggi dari aku? Aku study nak rak tak cukup tidur alih2 dia yang dapat highest. Apa kurangnya aku dalam study?”

’Kenapalah aku tak kaya macam member aku tu tadi. Nak apa2 boleh je beli suka hati. Aku pun teringin nak beli barang2 yang aku suka..


Semua luahan itu dipendam Ati di dalam hatinya. Dia hanya berharap pada suatu hari nanti nasibnya akan berubah, tidak seperti kini.


***

Beberapa bulan berlalu. Ati terserempak dengan gadis cantik di kolejnya dulu. Ati lihat sendiri gadis itu sentiasa mengeluh akibat sentiasa diganggu tanpa henti oleh para lelaki di luar sana. Malah Ati terdengar gadis itu mengadu kepada temannya dia hampir dicabul dan diperkosa oleh kenalannya sendiri. Gadis itu juga mengadu dia menjadi mangsa fitnah dan gosip insan2 yang iri hati padanya. Ati mengucap panjang.


Ati ke fakulti melihat keputusan ujian keduanya. Kali ini kawan Ati hampir menangis kerana gagal dalam ujian tersebut. Ketika Ati cuba menenangkannya, kawan Ati mengadu bahawa dia tidak lagi study disebabkan markah ujian dulunya yang sudah bagus. Kawan Ati leka dan over confident, menyebabkan markahnya jatuh merudum. Ati hanya mampu mendiamkan diri sambil memberi kata semangat kepada kawannya itu..


Tidak lama selepas itu, seorang lagi rakan Ati datang mengadu kepadanya. Duit biasiswanya hampir habis disebabkan terlalu asyik berbelanja. Hinggakan keluarganya sendiri tidak mahu lagi menampung perbelanjaan shoppingnya dan rakannya itu harus berjimat.Ati yang sudah biasa berjimat cuba membantu rakannya itu mengawal perbelanjaannya. Mujur duit simpanan Ati masih banyak.


Di rumah Ati duduk kembali termenung, memikirkan nasib diri dan rakan2nya. Akhirnya Ati mula sedar..


Allah menjadikan tubuhnya gempal supaya dirinya akan selalu berpakaian longgar sekaligus memelihara dirinya daripada menjadi mangsa lelaki buaya di luar sana. Allah menjadikan wajahnya sederhana supaya wajahnya terpelihara daripada menjadi tatapan umum lelaki2 yang bukan muhrimnya.


Allah menjadikan dirinya sederhana pandai supaya Ati tidak akan berputus asa mencuba untuk memperbaiki kekurangannya. Supaya Ati tidak riak dan takbur apabila mendapat markah yang tinggi. Supaya Ati tidak berhenti berusaha apabila telah mendapat keputusan yang baik.


Allah menjadikan hidupnya sederhana kaya agar Ati belajar untuk berjimat cermat demi masa depannya kelak. Supaya Ati tidak boros berbelanja kearah perkara2 yang tidak berfaedah dan akhirnya susah apabila dia memerlukan wang yang banyak pada saat2 kecemasan.


Ati mengucap syukur kepada Allah sambil meraup wajahnya. Kini dia sedar akan kesilapannya dulu yang tidak redha akan nasib dirinya lalu dia memohon ampun kepada Allah. Kini Ati mengakui, sesungguhnya, Allah itu sebaik2 perancang, dan hanya Allah tahu apa yang terbaik untuk dirinya.


p/s : Bersyukurlah atas apa jua kurniaan Allah yang kita ada :)


Sekian, wassalam.


3 comments:

tajul said...

wah..cerite yg mnrik.XD

nadzwareina said...

mekasih tajul sbab sudi bace :)

tajul said...

haha..sme2.ley ceriakn ari yg suram n sejuk,^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...