CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

06 September 2011

Kekejaman Terhadap Haiwan : Sampai Bila?

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt..



Baru2 ni di fb, org perasan wujudnya satu grup yang bertajuk 'Kucing Terbiar & Anjing Jalanan' dan ramai rakan2 fb org yang like grup tersebut. Org yang mula2 menyangka grup ni ditubuhkan sebagai tanda simpati dan kasih sayang pencinta2 haiwan kepada haiwan2 terbiar di jalanan, tak tergerak hati untuk klik dan meninjau grup tersebut. Mungkin disebabkan hati org ni yang agak lemah apabila melihat keadaan haiwan2 jalanan ni (boleh sampai menangis, tak tipu), so org cuma mengabaikan grup tersebut.



Kemudian apabila timbul satu grup lagi di fb iaitu '100,000 people for Petknode's punishment', org jadi curious. Sebab setau org Petknode ni agak femes sebagai pusat jagaan haiwan peliharaan di Petaling Jaya. Kemudian bila org baca di Blog Serius dan keesokan harinya terpampang di dalam akhbar tentang kisah yang berlaku di Petknode, org cuma mampu istighfar panjang.


Hampir 300 kucing yang ditinggalkan di pusat tersebut, dibiarkan selama 9 hari tanpa makanan dan minuman. Dan apabila serbuan dilakukan oleh sukarelawan dan pemilik kucing2 tersebut, keadaan kucing2 yang dijumpai sangat2 menyedihkan. Kucing yang diberikan dalam keadaan baik, akhirnya menjadi kurus kering, bulu gugur, berbau busuk malah ada yang tinggal nyawa2 ikan. Dan 16 kucing yang ditemui sudah mati akibat kebuluran dan kehausan. Ada ibu kucing dan anak kucing yang ditemui mati berpelukan. Apabila semalam berita ini disiarkan di saluran ntv7, sukarelawan yang ditemubual tak mampu menahan hiba apabila menceritakan kembali serbuan tersebut, menandakan betapa teruknya keadaan kucing2 tersebut ketika ditemui.

*Ibu & anak kucing ni dah mati*


Org sebagai salah seorang peminat kucing, memang agak menyumpah seranah la dalam hati kat pemilik2 pusat jagaan tu. Diorang dah pun mengambil bayaran untuk menjaga kucing2 yang diambil, tapi sebaliknya diorang usahkan nak menjaga, bagi air dan makanan pun tak. Bayangkan kucing2 yang dibela, yang pada mulanya sihat dan gemuk, akhirnya mati kebulur, tinggal nyawa2 ikan. Manusia jenis apa yang sanggup biarkan haiwan macamtu sekali?



Org yang bukan pemilik kucing2 yang dihantar pun rasa sakit hati, apatah lagi perasaan pemilik kucing2 tu, especially kucing2 yang dah mati. Tak boleh bayang macamana marah atau sedihnya diorang apabila pihak yang diberi kepercayaan untuk menjaga kucing2 mereka ketika mereka pulang ke kampung, akhirnya bertukar menjadi pembunuh kepada kucing2 tersebut. Org sangat2 berharap dua org owner pusat jagaan tersebut yang dah dikenalpasti mendapat hukuman setimpal diatas sifat tamak diorang. Biar semua pemilik2 kucing tu saman diorang, biarkan diorang meringkuk dalam penjara.



Bila terbaca kisah2 kucing diatas, org teringat lagi kisah haiwan2 lain yang didera oleh manusia. Contohnya yang femes dulu kisah haiwan2 ternakan dilayan dengan kejam oleh tuan2 mereka dalam video ni, dimana org tak tengok langsung sebab tak sanggup. Kawan2 yang tengok diorg cerita ada diantara haiwan2 ternakan yang dibunuh hidup2, dikasi sesuka hati, direnjat, dan banyak lagi seksaan yang org tak mampu nak dengar. Dan ada banyak lagi kisah penyeksaan keatas haiwan seperti kisah puppy digoreng, ikan lumba2 diseksa, anak kucing dibunuh, anjing dirantai 10 tahun, khinzir diseksa student forensik, dan banyak lagi kisah lain yang tak mampu org coretkan kat sini.


Haiwan juga makhluk Allah yang punya hati dan perasaan, dan walaupun makhluk ini Allah tak kurniakan dengan akal seperti kita, tapi mereka tahu erti sakit dan derita. Haiwan2 ini juga berhak untuk hidup, dan siapalah kita untuk menindas haiwan ini sesuka hati sedangkan haiwan2 ini tak buat apa2 salah pun pada kita? Kalaulah.. kalaulah manusia boleh faham rayuan dan ratapan haiwan2 tu ketika diseksa sedemikian rupa, agak2 mereka sanggup ke untuk terus menyeksa haiwan2 tersebut?


Usahlah disalahgunakan keistimewaan kita sebagai manusia untuk menindas makhluk Allah yang lain yang lebih lemah. Pernah baca kisah seorang wanita yang dimasukkan ke neraka kerana membiarkan kucingnya mati kelaparan dan kehausan? Sesungguhnya sekecil2 perbuatan kejam yang kita lakukan kepada makhluk lain, takkan terlepas daripada pembalasan Allah. Org meminta kepada pembaca2 di luar sana, kasihilah haiwan2 diatas muka bumi ini, terutama haiwan yang tak mendatangkan mudarat kepada kita, kerana mereka juga punya rasa sayang, dan mereka berhak menerima rasa belas dan ehsan daripada kita walaupun sedikit.



'Kasihanilah siapa saja yang ada di bumi ini, nescaya kalian akan dikasihani oleh yang ada di langit,' Hadith Riwayat Tirmidzi, Ath-Thabrani dan Al Hakim.


Sekian untuk kali ini. Terima kasih ye sudi baca. Assalamualaikum wbt :)

1 comments:

Kino said...

Sedih la irm...menangis khai dibuatnya. Kimak la org2 yg biar kucing2 tu mati... T_T

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...