CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

15 May 2010

Oh Malaysiaku...

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt...

Semalam penulis semangat menyaksikan Malaysia melawan China di peringkat semi-final kat tv. Tapi awal2 bila penulis dengar Malaysia nak melawan China, awal2 penulis dapat rasa tak mungkin Malaysia akan menang. Bukan penulis nak bersikap pesimis dengan pemain negara sendiri, tapi bile penulis tengok skuad badminton Malaysia melawan Jepun haritu dan kalah pulak, penulis memang rasa banyak lagi yang perlu diperbaiki oleh skuad badminton negara.

Kat ofis, penulis dengar staf2 ofis asyik mengata cara Hafiz main melawan Jepun dikatakan sangat sempoi. Sedangkan hafiz berlawan pada set penentuan, sepatutnya dia perlu bermain dengan fokus dan serius. Mungkin Malaysia yang tak pernah kalah dengan Jepun terlalu memandang rendah dengan negara tersebut, lalu akhirnya memakan diri. Ditambah lagi dengan aksi seorang skuad negara yang berperangai kurang sopan terhadap penonton, bila penulis baca paper keesokan harinya, banyak paper mengatakan tindakan tersebut 'MEMALUKAN'. Penulis cuma terfikir, kalaula pemain tersebut main dengan baik, dah tentu tak ada penonton buat aksi yang mampu mengundang kemarahan pemain tersebut kan? Penulis tak nak komen lebih2, penulis tak berada di situasi kejadian. Penulis pun tak berada di tempat pemain tu, jadi mungkin penulis tak faham.

So bila dengar Malaysia menentang China, antara komen2 orang yang penulis dengar 'Jangan mimpila Malaysia nak menang lawan China tu...'. Bila penulis tengok tv, penulis betul2 berharap yang komen2 tu dapat dipatahkan. Tapi makin lama tengok memang betul pun andaian2 yang diorang buat. Malaysia akhirnya kalah teruk dibelasah China. Datuk Lee Chong Wei yang memegang ranking pertama dunia kalah straight set dengan 21-17, 21-8 oleh Lin Dan, pemain nombor dua dunia. Beregu Malaysia, Koo Kean Keat dengan Tan Boon Heong pun dibelasah teruk beregu China, straight set juga dengan 21-15,21-10. Pusingan ketiga, Wong Choon Han yang muda 9 tahun daripada Chen Jin dari China pun dibelasah teruk 16-21, 7-21. Dan malam tadi penulis dengan hampa terus tukar channel lain bila Chen Jin menjerit kemenangan.

Pagi ni penulis baca paper lagi. Macam biasa, kat ruangan sukan, tertulisla tajuk besar 'Impian Kecundang'. Kat berita radio pulak penulis dengar PM kita, Datuk Seri Najib pun meluahkan kehampaan kat skuad badminton Malaysia, tapi beliau kata beliau faham akan tekanan yang dihadapi skuad negara kita yang terpaksa bermain di tempat sendiri. Tapi pada pendapat penulis, bukankah kalau bermain di tempat sendiri, lebih banyak penyokong datang untuk menyokong, sepatutnya lebih bersemangat mereka akan main? Lagipun setiap kali penulis tengok tv, nampak stadium sentiasa penuh dengan penyokong Malaysia. Tak apelah. Mungkin tak ada rezeki kali ni. Harap2 mereka boleh berusaha untuk Piala Thomas yang akan datang. Malaysia boleh!

Piala2 yang hanya tinggal harapan...

Harap2 kejayaan ni boleh diulang kembali meskipun dah 18 tahun berlalu..

Sekian, wassalam...



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...