CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

24 August 2009

Ya Allah...Bantulah hambaMu ini...


Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt...

Di dalam dewan Angsana, ketika seluruh isi dewan sedang bersolat terawikh.. tatkala imam sedang larut dalam kekhusyukannya membaca bacaan2 solat...maka berlakulah monolog bersama diri sendiri yang tidak diingini...

imam : siraatal lazi na an 'amta alaihim...
monolog diri ini : aduyai...kenyangnya perut.. kat umah ada lagi baki kuih tu...

erk... apa aku duk fikir ni? fokus...fokus...

(beberapa minit kemudian...)

imam : fa ja 'alahum ka a'sfim ma'kul...
monolog diri ini : em, slide presentation nak kena touch up lagi tu..bnyk kurang..

wani....fokus!

(beberapa minit kemudian..di rakaat yg lain...)

imam : ihdinas siraatal mustaqim...
monolog diri ini : malam ni study resp system, esok study cvs pulak..

wani!! kenapa dengan kau ni? tolonglaaa fokus!

(beberapa minit kemudian lagi... di rakaat yg lain juga...)

imam : kul ya~ ayyuhal kaafirun...
monolog diri ini : zzzz.... ngantuknya... (sambil menguap)

Beginilah keadaan diri penulis yg xsudah2 berperang dengan diri sendiri untuk terus fokus dan khusyuk di dalam solat terawikhnya yg hanya sebanyak 8 rakaat tu... 8 sahaja, bukannya 20! Dan apabila pulang ke bilik, penulis berfikir sendirian.. adakah solat begini yg akan dibawa oleh malaikat ke langit untuk dipersembahkan pada Allah? Layakkah solat begini untuk diterima oleh Allah? Solat yang didalamnya terselit hal2 keduniaan... Hal2 yang langsung tak bersangkut paut dengan isi2 bacaan di dalam solat tersebut? Adakah Allah akan memandang solat hambaNya yang seperti ini??

Ya Allah, hambaMu yang sangat lemah ini dengan rasa rendah hati, bermohon padaMu.. .Kau kuatkanlah imanku, Kau tetapkanlah hatiku, Kau lindungilah diriku, agar aku dapat terus-terusan melakukan solat kepadaMu dengan khusyuk, tawaduk, dan istiqamah, tanpa dipengaruhi oleh hal2 keduniaan yg sungguh melalaikan lagi mengalpakan ini...

Ya Allah, hambaMu ini sedar Ya Allah, ibadahnya sentiasa dipenuhi dengan kekurangan... kekurangan disebabkan fikirannya mudah sahaja melayang melupakan diriMu tatkala mulutnya masih membaca ayat2 pujian untukMu.. oleh itu Ya Allah, Kau ampunkan dosa2ku, Kau kuatkanlah azamku untuk terus memperbaiki solatku, untuk terus menetapkan hati dan fikiranku hanya satu-satunya untukMu tatkala aku bersolat menghadap dan menemuiMu, supaya di akhirat kelak, solatku ini boleh aku jadikan sebagai bantuan, sekiranya Engkau ingin mencampakkan aku ke dalam api nerakaMu, Ya Allah...

Sesungguhnya Engkau Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang... Engkau mendengar setiap doa hamba2Mu... Dan Engkau tidak pernah berlaku zalim terhadap hamba2Mu Ya Allah.. Ya Allah, Kau kabulkanlah doa hambaMu yang hina ini... Hanya kepadaMu lah tempat hambaMu yang hina ini mengadu... Aminnn...Ya Rabbal 'Alamin...

p/s : Anda diharap untuk tidak meniru monolog2 dan sikap penulis yang alpa seperti di atas...

Wassalam...

5 comments:

AMiRU said...

bkn snang nk khusyuk, awa...
aku pn slalu mcm ko gak..
lps baca post ko ni, aku makin takot skrang...
adakah solat aku selama ini diterima?

nadzwareina said...

huhu, amir, rasanya bukan kita berdua je, semua orang pun alami masalah mcm kita ni...
kita ni makhluk Allah yg lemah..walaupun syaitan diikat bulan ramadhan ni, nafsu dalam diri kita tu masih ada, masih berleluasa...
apa yg kita bleh buat, cuma doa sntiasa agar amalan2 sebelum ni diterima Allah, & cuba perbaiki ibadah kita slpas2 ni..
InsyaAllah, Allah tu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang...=)

AMiRU said...

insyaAllah....

Hidayah said...

wawa...dyh pon slalu jadi camtuh...puas pikir camne nak khusyuk...takot jugak solat2 yg dibuat selama ini tak diterima...

nadzwareina said...

huhu, dayah, sama2 la kita berusaha! =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...