CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

06 August 2011

Alkisah 5 Ramadhan...

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt..



Hari semalam, bersamaan 5 Ramadhan jatuh pada hari Jumaat. Jumaat pertama untuk bulan Ramadhan pada tahun ini. Sepatutnya hari yang penuh barakah itu mendatangkan seribu kegembiraan buat org. Malangnya itu tidak berlaku.

Pagi Jumaat itu, org dilanda kesedihan melampau disebabkan gagal dalam salah satu 'ujian' yg org duduki. 'Ujian' apa, tak perlulah org jelaskan dengan lebih lanjut di sini. Tapi kesedihan itu berlarutan dari pagi hingga ke waktu malam. Entahlah. Mungkin sebab sejak kecik org amat jarang berada dalam situasi ’gagal’, jadi org rasa kegagalan kali ni agak perit untuk dilalui. Kini org faham bagaimana kesedihan dan kesakitan yg dirasai oleh insan2 yang pernah gagal dalam menempuh cabaran hidup.

Disebabkan kesedihan ini, org meletakkan satu status di facebook. Sekadar untuk memujuk diri sendiri. Setiap kali rasa sedih itu datang kembali, org akan baca status fb ni berulang2 kali. Terima kasih buat rakan2 seramai 19 org (setakat post ni ditulis) yang sudi like status ni. Terasa anda berkongsi kesedihan dengan org walaupun anda tak tahu pun apa cerita disebalik status tu. Terima kasih banyak2.

Kemudian pada waktu petang, setelah selesai membantu ibu menyiapkan juadah berbuka di dapur, org dan adik bongsu bergerak ke bazar Ramadhan, sekadar untuk membeli pencuci mulut. Disebabkan pergi agak lambat, org agak rushing untuk pulang ke rumah.

Di jalan besar di hadapan rumah, org beri signal untuk berhenti di hadapan pagar rumah. Selesai memberi signal ke kanan, org pun membelok. Tiba2..

Dummmm!!!’ ada bunyi berdentum. Terasa macam kereta dilanggar sesuatu. Atau mungkin org yang melanggar sesuatu?

Waktu tu hati rasa macam nak berhenti berdegup. Org baru sebulan bawak kereta sejak habis belajar, tak pernah lagi terlibat dengan mana2 accident. Bila org toleh belakang, org nampak ada sorg lelaki diatas motor dengan wajah berkerut. Tayar hadapan motor tu dah bersentuh dengan bahagian belakang kereta.

Nasib baik dah betul2 di hadapan rumah. Org terus keluar kereta lalu pergi kearah lelaki tu. Muka dia memang mengerut menahan kesakitan. Org sempat jeling bahagian belakang kereta. Sikit calar pun tak ada. Pelik jugak. Ba yang tengah menyapu di halaman rumah, keluar lalu pergi ke arah kami.

*nasib baik tak jadi macam ni sekali huhu*

'Abang, abang ok ke? abang perasan tak saya bagi signal tadi?’ orang terus bertanya spontan kat lelaki tu dan membahasakan dirinya ’abang’ sebagai tanda hormat walaupun org tak sure umur dia. Mungkin lebih kurang umur org je. Org rasa bersalah sebab masa membelok tadi tak jeling cermin pandang belakang. Tapi masa bagi signal org jeling memang tak nampak ada motor kat situ. Clear je, kereta pun tak ada.

Nampak2. Bukan salah awak, saya nampak signal tadi. Tak taulah nape tadi saya macam blur skit,’ jelas lelaki tu sambil pandang wajah org berselang seli dengan ba. Tangan dia asyik mengurut2 kaki kanan yang berseluar pendek paras lebih lutut tu. Muka dia masih tak berhenti berkerut.

Awak ok tak ni? Kaki tu ok tak?’ tanya ba.

'Terseliuh kut pakcik,’ kata lelaki tu. Dan berkali2 org ngan ba tanya dia ok ke tak, lelaki tu tetap cakap dia ok. Kemudian dia meminta izin untuk pulang kerana waktu berbuka semakin dekat. Sempat lelaki tu meminta maaf. Dengan susah payah dia menaiki motor dan berlalu pergi.

Bang, sorryyyy!!!!!’ org melaung bila tersedar org belum mintak maaf kat lelaki tu. Mungkin salah org jugak. Tapi lelaki tu tak menoleh. Mungkin dia tak dengar.

Pandangan mata org menyoroti lelaki tu berlalu pergi dengan motornya perlahan2. Org perasan dia berhenti di tepi jalan, jauh sikit dari rumah org sambil mengurut2 tangan dan kakinya. Kaki kanannya diluruskan, mungkin kaki tu yang terseliuh. Kemudian dia meneruskan perjalanan dengan bersusah payah.

Masa tu dalam hati org memang serius rasa bersalah yang teramat sangat. Walaupun lelaki tu dah mengaku memang salah dia, kalau org pun berhati2 mungkin perkara macamni takkan berlaku. Terasa macam nak offer lelaki tu pergi klinik je, tapi dia rushing nak balik. Macam mana dia nak naik motor dalam keadaan kaki yang macam tu? huhuhu. Tak lama kemudian dia pun hilang dari pandangan.

Masa solat terawih tadi, terus terang org memang tak boleh nak khusyuk. Dengan kesedihan akibat gagal pagi tadi tak sudah2 menerjah fikiran, wajah lelaki tu yang berkerut2 menahan kesakitan tu pun terbayang2 di ruang mata.

Org still ingat wajah dia. Takkan lupa. Kalau org jumpa dia kat mana2, org akan mintak maaf dan tanya keadaan kaki dia. Dan ’ujian’ tu, org akan make sure org akan lulus jugak nanti. Mesti!


Oklah, cukuplah cerita untuk kali ini. Tolong doakan org akan lulus 'ujian' tu pada masa akan datang ye. Terima kasih sebab sudi membaca. Assalamualaikum wbt.


3 comments:

tajul said...

gudluck ngn ujian 2.^_^

AMiRU said...

mmg bulan puasa ni mcm2 dugaan yg diberi olehNya utk tgk tahap kesabaran kita mcm mana. alhamdulillah bukan accident trok. pape pun, gudluck ye dgn 'ujian' anda. hehe

nadzwareina said...

tajul : time kasih ye :)

amir : betul2.. bulan ramadhan memang bulan menguji kesabaran kita.. aku pun bersyukur sebab tak accident teruk2 sume. time kasih gak mir. bila la nk berbuka dgn ko ni ek? hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...