CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

21 August 2011

3 Golongan Umat Islam di 10 Malam Terakhir Ramadhan


Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt..


Bulan Ramadhan semakin melabuhkan tirainya. Tinggal lebih kurang 10 hari saje lagi sebelum kita beralih ke bulan Syawal. Dalam tempoh lebih kurang 10 hari ni, ada macam2 reaksi dipersembahkan oleh 3 golongan umat islam di atas muka bumi ini. Jom kita sama2 tengok siapa 3 golongan ini dan reaksi2 mereka dalam 10 hari terakhir Ramadhan ni.


1) Golongan Beriman yang Sedih

Golongan yang beriman akan buat countdown meninggalkan bulan Ramadhan dengan rasa sedih. Sebab bila berakhirnya bulan Ramadhan, pintu2 syurga akan ditutup manakala pintu2 neraka akan dibuka kembali. Para syaitan akan dibebaskan dari kurungan. Maka akan kembalilah godaan2 syaitan untuk menyesatkan keturunan Adam. Tak ada lagi keistimewaan pahala berlipat ganda yang Allah kurniakan buat para hambaNya yang rajin melakukan amal kebajikan. Tak ada lagi peluang melakukan solat terawih secara berjemaah dan bertemu dengan malam Lailatul Qadar. Rasa sedih tu berganda bila memikirkan, apakah tahun depan peluang untuk bertemu bulan Ramadhan sekali lagi masih ada?


2) Golongan Lalai yang Excited

*Sekadar gambar hiasan*

Golongan yang lalai akan buat countdown habis Ramadhan dengan rasa excited sebab tak sabar2 nak menyambut aidilfitri dengan meriah sekali. Waktu insan2 lain sibuk mempertingkatkan amal ibadah, golongan ni dengan semangatnya bershoping sakan membuat persiapan menyambut aidilfitri. Baju raya awal2 dah beli berpasang2, tu tak masuk kasut raya, kuih raya, perabot raya, langsir raya, pendek kata semua benda nak baru la. Siap plan lagi raya pertama nak pakai baju apa, nak raya rumah sape. Golongan ni jugak tak lagi istiqamah melakukan solat terawih. Minggu2 terakhir ni dah tak nampak lagi batang hidung kat surau atau masjid pada waktu malam. Zakat fitrah masing2 dah bayar ke belum tak taula. Wallahua'lam.

3) Golongan Munafiq yang Lebih Excited

Golongan yang munafiq pulak akan buat countdown dengan rasa excited lebih kurang macam golongan lalai diatas, cuma mungkin terlebih sikit. Kenapa diorang excited? Sebab golongan munafiq ni nama je umat islam, hakikatnya mereka tak pun suka pada bulan yang mulia ni. Sebab di bulan Ramadhan, mereka terpaksa mengikat perut menahan lapar dan dahaga, dan kedai2 makan yang best2 semua ditutup. Kiranya diorang berpuasa hanya sebab terpaksa, sebab tak nak ditangkap oleh pegawai agama. Bukan saje kedai makan, banyak pusat hiburan dan karaoke pun ditutup bagi menghormati bulan Ramadhan ni. Pada waktu malam, golongan ini pergi mengerjakan solat terawih dengan rasa tak ikhlas, sekadar mengikut orang takpun untuk menunjuk2. Padahal dalam hati, diorang lagi suka lepas berbuka melepak2 kat rumah tidur ataupun layan drama2 best waktu malam bila dah penat bekerja.

Cuba renung kembali. Tepuk dada tanya hati. Antara tiga2 ni, kita tergolong dalam golongan yang mana?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...