CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

21 February 2012

Kerja Kat Hospital Ni Best Ke?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...


Sedar tak sedar, minggu ni dah masuk bulan kedua org bekerja kat HTAR. Org pun dah bertukar department, daripada bergelumang dengan serum darah patient kat department TDM (Therapeutic Drug Monitoring), kepada mengrekonstitut (reconstitute, org tak tau melayunya apa) ubat2 kemoterapi untuk pesakit2 kanser kat department CDR (Cytotoxic Drug Reconstitution). So far alhamdulillah, org enjoy dengan kerja org sekarang, dimana org akan belajar banyak benda baru tiap2 hari.


Bila berkumpul dengan sedara mara, selain daripada soalan lazim yang ditanya iaitu 'dah ada bf ke belum?' ataupun 'bila nak kawin?' (yang macam biasa org akan elak), org juga sering dihujani dengan soalan yang macam org tulis kat tajuk post kali ni.


'Wani, best ke kerja kat hospital tu?'


Bila dapat soalan best ke tak, org akan jawab dua2. Ada part yang best, ada part yang tak best.


Agak best sebenarnya bila bekerja kat hospital, dimana kita akan bercampur dengan pelbagai jenis manusia yang ada. Baik doktor, doktor pelatih, pharmacist, pharmacist2 pelatih macam org, penolong pegawai farmasi, staff nurse, student2 trainee dari kolej, mahupun dengan pesakit2.

Ada doktor yang sangat lembut dan berhemah apabila ditanya dan ketika berbincang tentang patient, ada doktor yang suka buat muka ketat bila org merayau dalam wad untuk monitor patient. Mungkin dia rasa kehadiran org mengganggu, org tak tau la.

Ada jugak doktor pelatih yang waktu org tengah belek file patient sambil clerk case kat ward untuk dipresent kat preceptor, tiba2 berdiri sebelah org, tersenyum, sambil cakap ' awak, boleh kita share file ni sama2?' Serius buat org terkejut je.

Pegawai farmasi pulak, ada yang sangat rajin mengajar dan sudi menjawab segala jenis pertanyaan org dengan senyuman yang menyenangkan. Dan ada juga pegawai farmasi yang terlalu cerewet, suka menegur  perbuatan org yg org rasakan takdelah apa sangat pun. Yang peramah ada, yang sempoi ada, yang pendiam ada, yang suka senyum ada, macam2 ragam ada. Yang suka maki pun ada sebenarnya, tapi syukur alhamdulillah, org belum lagi berpeluang untuk bertemu dengan beliau yang dimaksudkan ni.

Part yang best jugak bila kitorg pharmacist2 pelatih akan duduk berbincang bersama2 tentang drug2 atau kes patient yang agak rare, sekadar mintak pendapat masing2 daripada ilmu yang kitorg ada. Sambil2 tu diselitkan dengan sesi berborak tentang latar belakang masing2, yang sekaligus merapatkan lagi ukhuwah dan memecahkan 'barrier' dikalangan kitorg.

Sambil belajar dan sambil mengajar, antara pengalaman yang seronok jugak untuk dirasai. Setelah kitorg belajar pelbagai jenis ilmu yang ada daripada preceptor department masing2, kemudian kitorg akan ditugaskan pulak untuk mengajar student2 trainee yang berasal dari kolej2. Sambil tu menguji kefahaman kitorg tentang apa yang kitorg belajar, sekaligus memudahkan kitorg untuk buat assessment dan case presentation diakhir attachment.

Pesakit pun ada yang macam2 ragam. Ada yang jenis menurut sahaja ubat apa yang diberi di kaunter, ada yang suka bertanya macam2 tentang ubat tu. Yang tersenyum ucap terima kasih pun ada, yang tiba2 mencari pasal memarahi kitorg tanpa sebab munasabah pun ada. Terpulanglah kat kebijaksanaan & keprofessionalan kitorg macam mana nak handle insan2 yang sebegini. Asalkan jangan jadi macam kes kat KFC tu sudahlah.

Namun, adalah sangat tak best apabila sedang clerk case di wad, kita terdengar suara patient yang mengerang2 kesakitan, lebih2 lagi apabila digerakkan oleh doktor atau nurse. Jeritan mereka yang bergema seluruh wad kadang2 boleh meremangkan bulu roma. Jeritan di wad kanak2 pulak boleh meruntun jiwa. Sayu mendengar kanak2 tu menangis hiba sambil ditenangkan penjaga masing2.

Dan adalah lagi sedih apabila kita di department sedang sibuk menganalisis level drug dalam serum patient, ataupun baru sahaja habis reconstitute ubat kemoterapi untuk sorg patient, tiba2 telefon berdering.

'Hello, saya staff nurse dari wad 5C, nak bagitau patient yang nama si polan bin si polan ni baru je meninggal tadi. So result/ubat nanti tak payah inform wad la ye...'

Tergamam jap kat hujung talian. Rasa baru je semalam naik wad monitor patient yang dimaksudkan tu.


Innalillahi wainnailaihi raajiuuun.



p/s : Org akan menduduki Forensic Exam 19 Mac ni. Salah satu requirement untuk lulus housemanship adalah dengan lulus exam ni. Kawan2 tolong doakan org ye :)

2 comments:

Wanafzan said...

ohh mcm tuh rupenyer keje kt hosp.. hmmmm... tak sggp nk dgr nangis bdk sakit and etc.. sedih sgt rs..

tajul said...

xley nk ckp bykla sb ak tkt hospital.haha..XD.gudluck la tk exam.^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...