CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

04 February 2012

Introducing.... My Pets :)

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt..


Umum kawan2 org tahu, yang Raden Azwani ni seorang pencinta haiwan yang tegar. Ramai juga kawan2 org yang tahu, kat rumah org ni sangat banyak haiwan peliharaan. Sape2 yang pernah masuk rumah org, penah gelar rumah org ni zoo sebab banyak sangat haiwan yang berada di luar rumah, terutama di belakang rumah. Seluruh ahli keluarga org juga pencinta haiwan tegar macam org, dan syukurlah belakang rumah org ada laman yg sangat luas, menyebabkan pelbagai jenis haiwan dapat dibiarkan bebas di sana.


Melalui post kali ini, buat pertama kali org akan tunjuk gambar2 haiwan yang family org bela. Do enjoy the pics and some explanations below the pics ok :)


Ada 6 ekor angsa kat rumah org. Angsa2 ni dah dibela sejak kecik, so diorg takkan sudu org sebab dah kenal. Tapi kalau nampak org2 asing kat belakang rumah, diorg akan bising beramai2. Takpun siap kejar lagi. Diorg ni pakguard yang boleh diharap menjaga rumah org yang dah dua kali dimasuki pencuri dulu.

Ni itik telur. Itik2 telur ni macam lawak sikit sebab diorg suka buat kerja secara berjemaah. Kalau minum semua pun minum. Kalau jalan diorg akan jalan berderet2. Kalau mandi kolam semua pun terjun dalam kolam. Itik2 ni tak berapa jinak ngan org, diorang lagi suka buat hal sendiri.

Ni ayam belanda, ada sekor jantan dua betina. Ayam belanda ni pun kelakar jugak sebab pantang dangar bunyi bising, nanti yang jantan akan buat bunyi pelik. Time krismas dulu ramai sangat org datang rumah nak beli ayam belanda ni. Malangnya takde sekor pun yang ba nak jual. Ayam belanda ni sebenarnya banyak dulu, tapi selalu je kena curik tanpa kitorang sedar.

Ini pulak nama dia ayam mutiara. Bulu dia cantik, corak polkadot sikit. Ayam ni kelakar jugak sebab suka berlari2 tanpa sebab. Tapi kalau diorang dah start bising, bunyi bingit dia Allah je tau. Nasib baik kalau diorang ni bising sekejap2 je. Ayam yang paling banyak dicuri juga kat rumah ni.

Ada 3 kandang ayam serama kat tepi rumah. Ada 3 pasang ayam serama dalam kandang2 ni. Ayam2 ni banyak yang kitorg bela sejak kecik, so semuanya pun jinak2. Boleh keluarkan dari kandang sambil main2 hehe.

Ni itik serati. The only one yang tinggal. Kawan2 dia ada yang dah bawak balik kampung, ada yang dah mati. Itik ni dia dah tua, so dia macam taiko & brutal sikit. Mula2 dia macam jinak suka ikut org, pastu bila kita leka mulala dia sudu2 baju kita. Sebab tu amik gambar dari dalam pagar je. Kalau dia nak marah nanti bulu kat kepala dia naik, macam dalam gambar ni la.

Ini pulak anak itik serati kat atas tu. Baya2 ni memang serius comey dan jinak. Hobi diorang ni pada masa lapang adalah makan, makan dan makan, dan juga duk termenung sorg2. Juga suka tidur dan melepak secara berjemaah seperti dalam gambar di atas.

Yang atas ni ayam paling pelik org pernah jumpa. Ba baru je beli ni. Nama ayam ni ayam selasih. Bulu dia panjang, sampai ke kaki. Pun jinak jugak, suka geng dengan anak itik serati kat gambar atas. Ada 5 ekor semua, 2 warna coklat, 3 warna putih.

Ni anak2 ayam kampung campur anak ayam serama. Kena kurung sebab kalau biar lepas nanti banyak sangat kucing2 liar akan tangkap dan bawak lari. Anak2 ayam ni pun jinak gak, tapi kuat makan. Sikit2 nak kena topup makanan dia. Tapi selalu bila dah besar dia akan jadi liar sikit.

Yang kiri nama dia Putih. Orang suka panggil Gemok. Umur dia dah nak masuk 6 tahun. Kalau ikutkan umur manusia, Putih ni dah 40+ tahun. Sebab tu dia suka tidur. Yang kanan nama Comel, kucing yang datang rumah org masa dia kecik. Disebabkan mata dia biru dan kaler bulu dia cantik, kitorg pun bela sampai sekarang. Tapi diorang ni bukan laki bini. Sebab Putih tu dah dikasi sebab liar sangat dulu.

3 ekor ni anak2 Comel. Patutnya ada 4, tapi sekor dah mati kena serang ngan anjing jiran huhu. Nama diorang ni Coco, Ray ngan Tompok. Penghilang stress dan penat org dan family bila kitorg balik dari kerja :)

video
Yang last ni saje je letak. Dalam video ni Putih tengah syok main ngan org punya jam tangan. Dia ni nama je dah tua, tapi perangai macam budak2 hehe.


Ok, cukupla sampai sini. Banyak dah gambar org share. Moga jumpa dalam post akan datang. Assalamualaikum wbt :)


2 comments:

tajul said...

wah,byk tul binatang.tringat2 zmn2 ak bela burung merpati kt umh.hehe..^_^

ASaDa RyutaRo said...

sangat2 banyak jenis2 ayam. saya baru tahu.. paling cantik ayam mutiara. bunyi cam nama masakan pulak kan. hihi :P

putih dan comel pun sangat bersopan. :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...