CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

29 April 2010

Al-Fatihah Buat Arwah Adik Aminulrasyid...


Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt...


Arwah adik Aminulrasyid

Baru2 ni, walaupun penulis sedang sibuk menghadapi hari2 peperiksaan, penulis masih lagi berkesempatan meluangkan masa membuka facebook. Lalu penulis perasan, banyak group di facebook yang berkaitan dengan nama arwah diatas baru sahaja diwujudkan. Penulis yang agak lama tak mengikuti isu2 semasa berasa agak curious, lalu penulis pun buka group2 tersebut dan membaca cerita2 berkaitan dengan arwah. Ada group yang menyokong arwah, ada group yang menyalahkan arwah. Penulis lantas menyelongkar semula arkib2 suratkhabar online, lalu membaca berita yang berkaitan dengan arwah..

Akhirnya, baru penulis tahu, arwah yang baru berusia 15 tahun, telah mati dalam kejadian kejar mengejar dengan polis lebih kurang jam 1-2 pagi pada 26 april 2010. Arwah telah ditembak di belakang kepala oleh salah seorang pihak polis yang sedang mengejar arwah yang sedang memandu kereta pada waktu kejadian. Kejadian ini dikatakan telah mencalar imej polis negara. Sehingga berita ini heboh diperkatakan oleh pihak polis negara luar. Penulis lalu beristighfar panjang. Dalam hal ini, siapa yang patut dipersalahkan? arwah atau pihak polis?

Penulis mencari maklumat lagi. Pihak polis mendakwa arwah disyaki penyamun kerana terdapat sebuah parang dalam keretanya. Malah arwah dikatakan ditembak kerana cuba mengundur untuk melanggar pihak polis tersebut. Arwah juga memandu tanpa lesen kereta, ditemani seorang rakannya. Polis juga mengatakan bahawa mereka cuba menembak tayar kereta arwah, namun tersasar lalu menembusi cermin kereta lalu mengenai kepala arwah. Arwah lalu terkulai disebelah rakannya sebelum kereta tersebut terbabas. Akhirnya rakan arwah yang cuba menyerah diri dibelasah pihak polis.

Kemudian penulis membaca pula dakwaan keluarga arwah yang disiarkan di media. Menurut ibu arwah, dakwaan menyatakan anaknya penyamun adalah fitnah semata-mata untuk menutup kesalahan pihak polis. Arwah merupakan anak yatim yang telah kematian bapa. Arwah sebenarnya seorang yang baik. Malah menurut jiran2, arwah seorang kaki surau, dan xpernah berkawan dengan kaki rempit. Arwah seorang periang yang mempunyai ramai kawan, keluarga arwah juga baik2, tak pernah melakukan jenayah. Cuma pada malam kejadian, menurut ibu arwah, arwah hanya melakukan kesalahan dengan keluar senyap2 dengan menaiki kereta bersama seorang rakannya untuk ke kedai mamak. Dan menurut kawan arwah yang merupakan satu2 saksi kejadian, arwah ingin menolong rakannya yang pancit tayar motor pada malam kejadian.

Namun, pada malam itu, kereta arwah tergesel dengan sebuah kereta mercedes sewaktu dalam perjalanan. Disebabkan tiada lesen, arwah berasa sangat takut lalu cuba melarikan diri. Terdapat sekumpulan motor yang mungkin rakan pemandu mercedes tadi cuba mengejar arwah, menyebabkan arwah semakin takut. Pada waktu itu arwah memintas sebuah kereta peronda, menyebakan kereta polis juga mengejar kereta arwah. Arwah bertambah takut apabila polis tersebut cuba menembak tayar kereta arwah. Dan pada waktu itulah, malang tidak berbau, sebuah peluru yang disasarkan menembusi belakang kepala arwah. Beginilah kejadian yang diceritakan semula oleh kawan arwah pada malam kejadian dalam laporan polis yang dibuat. Kalau nak tengok sila refer link ini.

Akhirnya penulis menyimpulkan, dalam hal ini, ternyata pihak polis yang salah. Salah kerana menembak orang awam sesuka hati. Bukankah menembak merupakan langkah terakhir jika penjenayah cuba mencederakan pihak polis? Lagipun bukankah sepatutnya tembakan tu sekadar mencederakan penjenayah, bukan membunuh? Lagipun tiada alternatif lain ke untuk menghentikan kereta arwah selain dari menembak? Arwah yang sekadar seorang budak berusia 15 tahun yang sedang berada dalam keadaan sangat panik tak bersenjata pun pada waktu itu. Dan kesalahan arwah yang hanya tidak mempunyai lesen memandu serta terlanggar sebuah kereta milik orang lain pada malam itu tak sepatutnya dibalas dengan tembakan sehinga mati.

Kalau betul tak sengaja pun, apa salahnya kalau pihak polis minta maaf secara terbuka? Malah pihak polis menabur fitnah dengan mengatakan arwah disyaki seorang penyamun apabila menemui parang dalam kereta arwah. Ok, dalam kereta ayah penulis pun ada parang kut, sebagai langkah berjaga2. Salah ke? Apalah yang seorang budak 15 tahun boleh lakukan dengan parang? Mungkin libas parang pun arwah belum mampu. Arwah adalah seorang budak lelaki bertubuh kecil. Lagipun keluarga arwah mendakwa tiada parang, hanya kasut dalam kereta arwah. Lagi satu, dakwaan mengatakan arwah mengundurkan kereta pun tak betul sebab waktu tu arwah dah pun meninggal ditembak. Kenapa arwah perlu diperlakukan sedemikian? kemudian setelah kematiannya arwah difitnah pula? Tak dapat penulis bayangkan betapa tergurisnya keluarga arwah apabla membaca kenytaan polis seperti ini..

Mendengar berita seperti ini, penulis rasa sedih dan teringat adik lelaki penulis yang lebih kurang sebaya dengan arwah. Pada umur 15 tahun, memang normal untuk seorang lelaki berkelakuan nakal, namun, adakah nakal mereka sehingga perlu dibalas dengan ditembak mati?? Apa dah jadi dengan pihak polis negara kita sekarang? Budak yang kesalahan tak seberapa ditembak mati, padahal ramai penjenayah yang selayaknya dihukum tembak sampai mati dibiar je dalam penjara. Apabila melakukan kesalahan, bukan nak mintak maaf, malah menyalahkan pihak lain. Menabur fitnah pada arwah yang telah meninggal. Bukan penulis tak tahu, polis negara kita bukan betul sangat. Konon nak menegakkan kebenaran, tapi sendiri tak sedar diri. Major gila rasuah, kaki fitnah. Hal ini bukan penulis buat andaian, namun diakui sendiri oleh rakan2 penulis yang ayah mereka bekerja sebagai polis. Ok. Mungkin bukan semua. Tapi sebahagian golongan polis yang berperangai macam nilah yang membuatkan rakyat memberi imej yang sangat buruk kepada pihak polis, sama seperti penulis.

Tapi apa nak buat, kejadian dah lepas. Kalau pun pihak polis tu nak mintak maaf ke, buat sidang akhbar ke, arwah bukan boleh hidup balik pun. Sama2lah kita berdoa agar roh arwah ditempatkan di kalangan orang beriman. Ramai rakyat Malaysia yang menyokong arwah tak putus2 menyedekahkan Al Fatihah buat arwah. Dan mereka juga berharap pihak berkenaan mendapat balasan setimpalnya. Al Fatihah buat arwah adik Aminulrasyid..



Remaja macam ni pun polis anggap berbahaya hingga perlu dikejar bermati-matian dan ditembak hingga mati? Sungguh penulis xfaham...

Sekian post kali ini. Wassalam..


6 comments:

jidrunner said...

chill wawa...chill

nadzwareina said...

haha saya tak mengamuk pun kat sini soleh.. sekadar meluah rasa hati.. tu je..

jidrunner said...

i see...luahan saya pon ade ditulis di blog...hehe

nadzwareina said...

ye..saya dah baca dah pon lama dulu.. xpe.. kita dengan pendapat masing2..

deeb said...

dalam hal ni ketara dua-dua salah.

panik lalu tak berhenti kan kereta,
punca salah pertama.

tembak tersasr lalu mati, salah utama.

tapi itulah jadi warga yang baik lagi senang, bawa kereta ada lesen, bila polis tahan, berhenti.

dan algi satu wa, kawan arwah dakwa dibelasah tapi bila kita lihat gambar, tak macam dibelasah pun?

ingat dalam hal ni, banyak pihak akan manipulasi cerita sebab lebih-lebih lagi melibatkan polis.

kata ibu arwah juga, pihak polis tabur fitnah, dan jangan politikkan isu anak dia. tapi lantik karpal singh jadi peguam bela?

Anonymous said...

adakah normal.. bdak berumur 15 thn kluar di tengah malm hingga ke pagi hari?????
bleh di katekn ini smua ada hikmahnye..
oleh itu para ibu bapa perhatikanlah anank-anak setiap masa...
dan pihak berkuasa jgnla terburu2 dlm melakukan sesuatu...
jdikn kejadian ini sebagai iktibar kpd kte semua...
al-fatihah kpd arwah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...