CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

09 December 2011

Andai Allah Berbicara Lisan Dengan Diri Kita Sendiri..



Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...


Kadangkala, apabila manusia sudah terlalu leka, sudah terlalu alpa dengan segala jenis nikmat dan urusan dunia yang ada, perlahan2 diri mula berubah menjadi lain daripada biasa tanpa diri sendiri menyedari. Maka akan berlakulah perkara2 seperti di bawah ini :


Habis sahaja solat, usai sahaja memberi salam laju2, sejadah terus dilipat atau digulung. Tiada langsung zikir2, bacaan ayat kursi, tasbih, tahmid dan takbir diungkapkan di bibir. Apatah lagi doa panjang memohon pengampunan dari Allah. Semuanya kerana mengejar urusan dunia yang dianggap lebih penting.

*
Apabila menerima berita gembira daripada seseorang, atau mendapat apa yang dihajati selama ini, laju sahaja diri menjerit2 keriangan. Ataupun lagi hebat melompat2 kegembiraan. Kerana usaha yang dilakukan selama ini berbaloi. Lantas dikhabarkan kepada sesiapa yang disayangi. Tiada langsung ungkapan ‘Alhamdulillah’ atau ‘Terima kasih Ya Allah’ terpacul keluar dari bibir secara spontan.

*
Mata terlihat sesuatu yang melalaikan. Namun sangat menyeronokkan. Lantas timbul keinginan di dalam hati untuk mencuba juga, sama seperti insan2 lain yang melakukannya. Hati berkira2 kerana tahu perkara itu boleh mendatangkan mudarat. Namun tidak berapa lama selepas itu, terdengar satu suara jauh disudut hati berkata ‘Alah sekali sekala apa salahnya, bukan selalu’. Lantas hati menurut sahaja kata2 itu kerana kononnya, hati tak pernah berbohong.

*
Diri terjaga dari tidur di tengah malam.  Cubaan untuk menyambung kembali tidur gagal pula. Dalam cahaya lampu tidur yang samar2, otak berfikir apakah yang perlu dilakukan agar mata dapat mengantuk untuk tidur semula. Al Quran di atas meja dan sejadah di rak pakaian hanya dipandang sepi. Kemudian novel cinta di sisi katil dicapai lalu dibaca. Ataupun kaki melangkah menuju ke televisyen lalu ia pun dihidupkan.

*
Masuk sahaja mesej di telefon bimbit, diri tersenyum lebar. Hati berbunga-bunga membaca ayat kiriman kekasih hati. Di fikiran terbayang wajah si dia tersenyum yang mampu meluruhkan jantung dan menggugatkan iman. Senyuman semakin melebar apabila si dia mengajak keluar meluangkan masa bersama pada hujung minggu. Dapatlah melepaskan rasa rindu yang terpendam selama ini.

*


Namun pernahkah kita terfikir, setelah melihat setiap detik segala apa yang kita lakukan selama ini, apa agaknya yang Allah, Tuhan kita itu rasakan? Dan andai kita bisa mendengar sepatah demi sepatah kalam Allah itu dalam bentuk lisan secara direct, apa agaknya yang akan Allah bicarakan kepada kita setelah Dia melihat perlakuan kita seperti di atas?

Mungkin kata Allah :


''Wahai hambaKu, sesungguhnya Aku sangat rindu untuk mendengar kata2 pujian untukKu terungkap dari bibirmu. Aku rindu untuk melihat senyuman kesyukuran terpancar diwajahmu apabila Aku menurunkan pelbagai nikmat dan rezeki kepadamu yang kau nanti2kan selama ini. Aku rindu melihat bagaimana kau berusaha bermati2an menetapkan hatimu untuk menolak hasutan syaitan yang Kulaknat yang menyuruh kau melakukan maksiat. Aku rindu untuk melihat kau menangis tersedu-sedan sendirian pada tengah malam mengenangkan dosamu yang lampau sedangkan kau tahu bahawa Aku ini Tuhan yang Maha Pengampun. Dan Aku amat rindu untuk merasai cinta yang selama ini kau curahkan padaKu yang Kutahu saban hari semakin berkurangan kerana telah kau berikan kepada hambaKu yang lain.

Oleh itu wahai hambaKu, Aku mengizinkan kau untuk terus bernafas di atas muka bumiKu setiap kali kau bangkit dari tidurmu, Aku mengizinkan kau untuk terus menikmati rezeki yang Aku turunkan padamu pada setiap hari, Aku mengizinkan tubuh badanmu berfungsi seperti sedia kala tanpa ada kurang walau sedikitpun, Aku mengizinkan kau untuk terus tersenyum bahagia walaupun senyuman itu bukan kerana rasa syukurmu padaKu, dan Aku mengizinkan juga rasa cinta tetap ada dalam hatimu, walaupun cinta itu bukan lagi untukKu.

Kerana Aku tahu, pada suatu hari nanti, kau akan berhijrah, kembali seperti dahulu, apabila tiba masanya kelak. Dan Aku takkan berhenti memberikan peluang dan peluang seterusnya kepadamu, kerana seperti yang kau tahu, tiada lagi Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, melainkan Aku’’




Andainya Allah berbicara seperti ini dan andainya kita sebagai hambaNya yang serba kurang lagi hina ini mampu mendengarnya, apakah kita masih lagi tegar untuk melakukan perkara2 di atas?

Hanya kita yang punya jawapannya. Fikir2kanlah.


Sekian untuk kali ini. Jumpa dalam post akan datang. Assalamualaikum WBT :)


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...